ČINNOSŤ VÝCHOVNÉHO PORADCU
Výchovný poradca plní úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania a profesijnej orientácie detí a v oblasti prevencie problémového a delikventného vývinu detí. Sprostredkúva deťom a ich zákonným zástupcom pedagogické, psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné a iné služby, ktoré koordinuje v spolupráci s vedením školy, s učiteľmi, predovšetkým triednymi učiteľmi, úzko spolupracujeso školským špeciálnym pedagógom, inými výchovnými poradcami a odbornými zamestnancami poradenských zariadení.
Hlavnou úlohou výchovného poradcu je pomôcť žiakom, aby sa dokázali orientovať vo svojich možnostiach a schopnostiach, aby vedeli reálne posúdiť svoje plány a ciele, zaradiť sa do pracovného a spoločenského života, orientovať sa v množstve informácií. Motivovať žiakov k nájdeniu si vhodného študijného odboru na strednej škole.
Na dosiahnutie cieľov výchovy k voľbe povolania a profesijnej orientácie žiakov bude škola využívať obsah povinného vyučovania. Postupovať bude podľa vykonávacích predpisov Ministerstva školstva SR, pokynov Mestského úradu Spišská Nová Ves, CPPPaP Spišská Nová Ves a ďalšími poradenskými inštitúciami.
Hlavné úlohy výchovného poradcu v školskom roku 2019/2020:
- Preštudovať POP MŠ SR na šk. rok 2019/2020
- Vypracovať plán práce výchovného poradcu na šk.r. 2019/2020 v súlade s pedagogicko –organizačnými pokynmi a harmonogramom ŠVS
- Študovať literatúru pre výchovných poradcov a zúčastniť sa dostupných školení na zvýšenie odbornosti vo výchovnom poradenstve
1. stupeň
- zhromažďovať prvotné poznatky a údaje triedneho učiteľa o žiakoch s dôrazom na sledovanie: schopností žiakov – nadanie, talent, záujmy
- vzťah k učeniu – problémy v učení
- vzťah ku kolektívu – adaptácia na školu
- venovať pozornosť nadaným žiakom a správne ich orientovať do mimoškolskej činnosti.
- venovať pozornosť pri odstraňovaní nedostatkov u problémových žiakov.
- oboznamovať žiakov so základnými profesiami na triednických hodinách.
- venovať pozornosť príprave žiakov na prechod z prvého na druhý stupeň ZŠ.
2. stupeň
- venovať pozornosť adaptácii žiakov pre prechode na druhý stupeň ZŠ.
- zachytiť prvotné informácie pri výbere povolania. Sledovať na triednických hodinách a zaviesť prehľad na nástenkách o zvolenom povolaní.
- naďalej venovať pozornosť problémovým žiakom.
- zabezpečiť potrebnú dokumentáciu žiakom 5. ročníka k prijímacím pohovorom do gymnázií po požiadaní zákonného zástupcu žiaka.
- rozširovať poznatky o jednotlivých profesiách na nástenke VP.
- pokračovať v zavedenej evidencii o priebežne zvolenom povolaní na triednych nástenkách.
- podávať informácie pri výbere povolania na nástenke VP.
- zabezpečiť informovanosť žiakov 8. – 9. ročníka o konaní prijímacích pohovorov na jednotlivých stredných školách, ktoré požadujú talentovú skúšku.
- prostredníctvom triednických hodín a nástenky výchovného poradcu informovať o sieti stredných škôl, odboroch a podmienkach pre prijímacie pohovory.
- skompletizovať podklady pre vyplnenie vstupných dokladov žiakov 8. – 9. ročníka pri výbere strednej školy.
- pravidelne sledovať informácie o odboroch na príslušných školách cez ŠVS v Michalovciach.
- skompletizovať podklady o žiakoch 8. – 9. ročníka pre vyplnenie vstupných dokladov a prihlášok na stredné školy.
- zaslať skompletizované prihlášky v stanovenom termíne.
- zabezpečiť vydanie zápisných lístkov na stredné školy zákonnému zástupcovi žiaka.
- aktualizovať nástenku k profesijnej orientácii.
PeadDr. Milota Čujová
Výchovný poradca
Výchovný poradca na ZŠ Hutnícka: PaedDr. Milota Čujová |
Na zabezpečenie konzultácií s rodičmi v oblasti výchovného poradenstva a profesijného poradenstva má výchovný poradca na škole stanovené tieto konzultačné hodiny:
KONZULTAČNÉ HODINY:
Deň | Hodina |
pondelok - piatok | po dohode s vých. poradcom |
v inom termíne je možné dohodnúť stretnutie po dohode so žiakom a rodičom |