PROGRAMOVANIE V IMAGINE LOGO
Milí žiaci,
na hodinách informatiky pracujeme s programom Imagine logo. Imagine logo je detský programovací jazyk, v ktorom učíte korytnačku príkazy tak aby dokázala vykresliť zaujímavé útvary, prípadne dokázala spraviť nejakú akciu či interakciu. Úroveň znalostí programovania a algoritmovania sa líši v závislosti od ročníka, v ktorom sa Imagine logo preberá.
LEVEL 1 - 5.ročník
Žiak dokáže používať základné pohybové príkazy a iné príkazy na vykreslenie základných útvarov podľa predlohy. Zoznámi sa aj s príkazom opakuj, ktorý sa používa pri vykresľovaní cyklyckých útvarov, teda takých kde sa skupina príkazov opakuje niekoľko krát (základné útvary ako štvorec, rovnostranný trojuholník, šesťuholník, osemuholník a kružnica).
LEVEL 2 - 6. ročník
Žiak dokáže samostatne logicky zvážiť, ktorá postupnosť príkazov je najvhodnejšia na vykreslenie útvaru. Príkaz opakuj dokáže používať pri vykresľovaní útvarov podľa predlohy, zoznámy sa s vnoreným príkazom opakuj a procedúrou, naučí sa používať nové príkazy pre zmenu pozície korytnačky, práca s pozadím, výplňou, polygónom pri vykresľovaní nepravidelných n-uholníkov..
LEVEL 3 - 7. ročník
Žiak dokáže samostatne používať vnorený príkaz opakuj a iné príkazy v procedúrach. Žiak dokáže využívať vnorené procedúry v samostatných programoch. Žiak sa naučí nové príkazy a postupnosti príkazov, ktoré dopĺňajú už naučené príkazy o nové funkcie. Zoznámi sa s tlačidlami, procesmi - motorčekmi korytnačky, vytvára jednoduché animácie.
LEVEL 4 - 8. ročník
Žiak samostatne dokáže vytvoriť program podľa zadania. Dokáže samostatne nájsť a opraviť chyby programu, vytvára jednoduché herné aplikácie.
LEVEL 5 - 9. ročník
Žiak samostatne dokáže vytvoriť program podľa zadania, vytvára zložitejšie programy s podmienkami a parametrami, posuvníkmi atď.
Príkaz celým názvom | Skratka príkazu | Popis príkazu |
dopredu | do 100 | nakreslí čiaru dopredu 100 krokov |
vzad | vz 100 | nakreslí čiaru dozadu 100 krokov |
vpravo | vp 90 | otočí korytnačku vpravo o 90 stupňov |
vľavo | vl 90 | otočí korytnačku vľavo 90 stupňov |
bod | bod 50 | nakreslí kruh s priemerom 50 krokov |
pero hore | ph | dvihne pero - korytnačka nekreslí |
pero dole | pd | položí pero - korytnačka kreslí |
nech farba pera | nechfp "modra | zmení farbu pera na modrú |
nechfp + enter | vyberiem si farbu z ponuky | |
nechfp ? | korytnačka vyberie náhodnú farbu | |
nechfp ?prvok [zlta modra cervena] | korytnačka si vyberá náhodnú farbu pera len z uvedených 3 farieb | |
nechfp ?prvok [zlta 1 zlta 2 zlta 3 zlta 4] | korytnačka si vyberie náhodnú farbu pera len z uvedených odtieňov žltej farby | |
nech farba pera | nechfp "zelena6 | korytnačka bude kresliť farbou pera v jednom vybranom odtieni |
nech farba vyplne "modra vypln |
nechfv "modra vypln | farba výplne uzavretého útvaru bude mať modrú farbu. Korytnačka musí byť umiestnená vo vnútry objektu |
nechfarbapozadia "modra | zmení sa farba pozadia na modrú | |
nech hrubka pera | nechhp 3 | zmení hrúbku pera na hrot veľkosti 3 kroky |
nechhp + enter | hrúbku hrotu pera vyberiem z ponuky | |
nechhp ? | korytnačka vyberie náhodnú hrúbku hrotu pera | |
znovu | znovu | vymaže všetko a korytnačku umiestni v strede obrazovky |
zmaž | zmaz | vymaže všetko a korytnačku nechá na poslednej pozícii |
domov | domov | korytnačka sa vráti na pozíciu z ktorej začala kresliť, podobne ako pri príkaze znovu, avšak tu korytnačka nič nevymaže |
opakuj | opakuj X[skupina príkazov] | používa sa tam kde sa skupina príkazov bude opakovať, kde X je počet opakovaní |
uprav | uprav "názov procedúry | vytvorí procedúru, do ktorej zapíšeme potrebnú postupnosť príkazov. Vyvolanie procedúry (teda vykreslenie toho čo sme naprogramovali) sa vykoná zadaním názvu procedúry do príkazového riadka |
; | ; komentar | zápis komentára v programe (v programe nie je viditeľný) |
cakaj | cakaj 100 | čas, ktorý prejde od poslednej vykonanej úlohy v milisekundách |
polygon | polygon [opakuj X do Y vp Z] | korytnačka vykreslí pravidelný útvar. Ak chýba uzavretie strany útvaru, korytnačka ju automaticky dokreslí tak aby bol útvar uzavretý zo všetkých strán. Automaticky je tiež vyfarbené vnútro objektu, farbou pera. |
nechpoz [x y] | umiestnenie korytnačky na pozíciu osi X,Y | |
kazdych 100[príkazy] | spustíme proces, v ktorom korytnačka bude vykonávať príkazy každých 100 milisekúnd | |
(kazdych 100[príkazy] "meno_procesu) zastav "meno procesu |
zastavíme konkrétny poces a korytnačka sa zastaví | |
zastavvsetky | zastaví všetky práve vykonávané procesy | |
pre "k1[kazdych 100 [príkazy]] | proces sa bude týkať len korytnačky K1 - zápis 1 (všetky príkazy uvedené v zátvorke bude vykonávať k1) | |
kazdych 100 [k1' príkaz k1' príkaz ] |
proces sa bude týkať len korytnačky K1 - zápis 2 (každý príkaz je samostatne definovaný pre k1) | |
pre "k1[(kazdych 100 [prikazy] "meno_ procesu)] |
konkrétny proces sa týka len korytnačky K1 - zápis 1 (všetky procesy v zátvorke bude vykonávať K1), proces sme aj pomenovali. | |
(kazdych 100[k1' prikaz k1' prikaz ] "meno_procesu) |
konkrétny proces sa týka len korytnačky K1 - zápis 2 (každý príkaz je samostatne určený samostatne) | |
ak farbabodu ="zelena [bod 40] | ak korytnačka narazí na zelený bod, tak vykreslí bod o veľkosti 40 krokov | |
pre "k1[ak farbabodu ="zelena [nechfp "cervena bod 50]] | ak korytnačka k1 narazí na zelený bod, tak vykreslí bod cervenej farby |
INTERPRETÁCA ZÁPISU PRÍKAZOV, POSTUPNOSTI PRÍKAZOV: | ||
1. | príklady na zápis základných príkazov v PDF formáte | stiahni |
2. | príklady na príkaz opakuj (základné cyklické útvary) v PDF formáte | stiahni |
3. | príklady na príkaz opakuj v PDF formáte | stiahni |
4. | príklady na vnorerný príkaz opakuj v procedúre v PDF formáte 1. | stiahni |
5. | príklady na vnorený príkaz opakuj v procedúre v PDF formáte 2. | stiahni |
6. | príklady na procedúry a vnorené procedúry v PDF formáte | stiahni |
7. | nové príkazy a príkazy rozširujúce používané príkazy nechfp, vypln, polygon ... | stiahni |
8. | učebnica: "Tvorivá informatika 1. zošit z programovania" v PDF formáte | stiahni |
9. | príklady na príkazy polygon, nechfv, cakaj, komentar, nechfarbapozadia... (nebo) | stiahni |
10. | príklady na príkazy polygon, nechfv, cakaj, komentar, nechfarbapozadia... (luka) | stiahni |
11. | príklady na príkazy polygon, nechfv, cakaj, komentar, nechfarbapozadia... (auto) | stiahni |
12. | procesy - motorček pre korytnačku (príkaz každých) | stiahni |
13. |
PRÍKLADY V PROGRAME IMAGINE LOGO (otvoríte ich len v programe Imagine logo - stiahnuť Imagine logo) | veľkosť | ||
1. | Príklad procesov, definovanie procesov názvom - trojuholnik, štvorec a prerušovaná čiara. Rozdiel medzi opakuj a kazdých... | stiahnuť | 84,5 Kb |
2. | Príklad včela lieta rôznou rýchlosťou - tlačidlá lietaj, zastav, posúvač | stiahnuť | 306 Kb |
3. | Príklad dážď - rôzne veľké kvapky padajú rôznou rýchlosťou - tlačidlom zastavíme dážď | stiahnuť | 10,4 Kb |
4. | 22.11. 2018 / Paralelne procesy - príkaz kazdych... | stiahnuť | 8,27 Kb |
5. | 22.11.2018 / Paralelne procesy - súhrn s vysvetlením | stiahnuť | 11,2 Kb |
6. | 6.12.2018 / Paralelne procesy + podmienka / hra -preteky aut | stiahnuť | 19,1 Kb |
7. | 9.1.2019 / Podmienka ak farbabodu | stiahnuť | 26,7 Kb |
8. | 14.1.2019 / HRA - farebné guličky 1 - použitie podmienky v praxi | stiahnuť | 14,00 Kb |
Čo sme brali na hodinách - POZNÁMKY z hodín informatiky... | veľkosť | ||
1. | 15.9. 2019 - 20.10.2019 - 6. ročník, 7. ročník, 8. ročník - príklady na vnorený príkaz opakuj | stiahnuť | 556 Kb |
2. | 17.9. 2019 - 22.10.2019 - 7. ročník, 8. ročník - príklady na vnorený príkaz opakuj z DÚ | stiahnuť | 695 Kb |
3. | 25.10.2019 - 7., 8., ročník - príklady na vnorený príkaz opakuj v procedúre z písomky | stiahnuť | 800 Kb |
4. | 5.11.2019 - 5. ročník - príklady na príkaz opakuj | stiahnuť | 206 Kb |
5. | 11.11.2019 - 7. ročník - príklad príkaz polygon, nechpoz, nechfv, nechfarbapozacia, vypln | stiahnuť | 237 Kb |
6. | 18.11.2019 - 7. ročník - príklad príkaz polygón (šesťuholník), opakuj (osemuholník) a výplň útvaru náhodnou farbou. | stiahnuť | 766 Kb |
7. | 13.12.2019 - 8. ročník - príklad na použitie procesov, zastav, pre K1,K2 bod.... | stiahnuť | 506 Kb |
8. | 13.12.2019 - 8. ročník - príklad na použitie procesov, zastav, pre K1,K2, podmienka ak farbabodu, bod... | stiahnuť | 460 Kb |
9. | 22.10. 2020 - 8.B - príklad na použitie príkazov nechpoz a vypln (vykreslenie a vyplnenie stvorca farbou) | stiahnuť | 400 Kb |
10. | 22.10. 2020 - 8.B - príklad na použitie príkazu polygon (vykreslenie a vyplnenie stvorca farbou) | stiahnuť | 485 Kb |
11. | 22.10. 2020 - 8.B - príklad na použitie príkazu polygon (vykreslenie 6tich obojsmerných trojuholníkov vyplnených farbou) | stiahnuť | 482 Kb |
POZOR!!!
Je nesmierne dôležité dodržiavať správny zápis príkazov (medzery, úvodzovky, apostrofy, zátvorky a pod.), inak korytnačka nemusí vykresliť útvar.
Odporúčam stiahnuť si a nainštalovať program Imagine logo aj do vaších PC doma. , alebo si doneste do školy USB kľúč, inštalačné súbory programu imagine logo vám dám !!! Stiahnite si ho teraz